Gezondheidspraktijk Haarlemmermeer

Hup boosten dat immuunsysteem, want de herfst is in aantocht!!!

herfst8Het is alweer september en dat betekent dat ons immuunsysteem wel wat ondersteuning kan gebruiken om ons klaar te maken voor de herfst. Want we willen natuurlijk goed en gezond de herfst en winter door, toch?! Maar hoe zorg je er nou voor dat je niet ziek wordt?!?!
Door voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen en die krijg je binnen door de juiste verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten te eten. Zorg in ieder geval voor voldoende groente en fruit. Stop jezelf nou niet helemaal vol met fruit, want 2 stuks fruit per dag is echt genoeg. In fruit zit namelijk fructose (een suikervorm) en daar willen we niet teveel van binnenkrijgen. Maar je mag toch echt meer groente eten dan de 200 gram die geadviseerd wordt. Ik adviseer je om in ieder geval het dubbele te eten, maar nog mooier is 500 gram. Oh jee, ik hoor je denken, 400 tot 500 gram!!!! Hoe dan????
Nou, door bijvoorbeeld groente of rauwkost bij je lunch te eten of tussendoor voor de lekkere trek. We hebben allemaal van die momenten op de dag dat je denkt, nou, ik zou best wel zin hebben in een koekje, snoepje of chocolaatje. In plaats van al die suikers naar binnen te werken, kan je er ook voor kiezen om jezelf te verwennen met vitaminen en mineralen door het eten van bijvoorbeeld een stuk komkommer, een wortel of heerlijke kleine tomaatjes. Ja, het is écht jezelf verwennen, want je lichaam wordt hier zoveel blijer van dan van die suikers!! De suikers zorgen voor snelle energie en een schommelende bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat als je bloedsuikerspiegel weer naar beneden dondert, na het eten van suikerhoudende vulsels, dat je je daarna moe en futloos voelt. Kies je ervoor om vitaminen en mineralen te eten, dan functioneren alle systemen in je lichaam beter en voel je je dus ook beter.

Ken je de uitspraak; je bent wat je eet? Ga eens een test met jezelf aan. Schrap gedurende twee weken eens de gluten, lactose (ook een suikervorm) en suikers uit je voedingspatroon en kijk wat het met je doet. Je zult snel merken dat je je energieker voelt, dat je huid er beter uit gaan zien en dat je minder last hebt van andere kwaaltjes.

Helaas is het tegenwoordig wel zo dat groente en fruit verbouwd wordt op akkers die keer op keer hetzelfde kunstje moeten uitvoeren. Hierdoor raakt de bodem uitgeput en zitten er dus minder vitaminen en mineralen in onze voeding. Kies daarom liever voor de biologische variant. Daarnaast hebben we vaak te kampen met tekorten aan vitaminen en mineralen. Zorg ervoor dat je deze in eerste instantie uit voeding haalt, dus eiwitten, koolhydraten en vetten. Ja, ook koolhydraten, maar wel de juiste koolhydraten. Laat de geraffineerde koolhydraten, zoals suikers, witmeelproducten (dus ook witte pasta) en koekjes zoveel mogelijk weg uit je voedingspatroon en kies voor ongeraffineerde koolhydraten, zoals bijvoorbeeld groente, fruit, zilvervliesrijst of volkorenpasta. Voor pasta kan je ook kiezen voor de glutenvrije variant boekweitpasta. Zorg ook voor voldoende variatie in je voeding. Eet dus niet 2 x per dag brood en ‘s avonds nog eens een pasta, want je krijgt hierdoor 3 x op een dag gluten binnen en dat vindt je lichaam echt niet leuk.

Heb je geen idee waar je moet beginnen om de weg naar een gezondere levensstijl te vinden en wil jij weten hoe je gezond en fit de herfst en winter doorkomt, neem dan contact met mij op. Ik help je graag op weg.

Gezonde groetjes,
Chantal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op september 2, 2015 door .
%d bloggers liken dit: