Gezondheidspraktijk Haarlemmermeer

Het stresssyndroom van de 21e eeuw, burn out oftewel bijnieruitputting

adrenalin-burnoutJe hoort het steeds vaker dat mensen last hebben van een burn out, oftewel een bijnieruitputting. Maar wat is dat eigenlijk? Hoe ontstaat het? En belangrijker; hoe voorkom je het?? En als het je toch overkomt, hoe kom je ervan af?!?!

Bij stress maakt het lichaam de hormonen adrenaline en cortisol aan. Adrenaline wordt aangemaakt als je lichaam denkt dat het in gevaar is. In deze tijden is dat bijvoorbeeld als je voor het eerst parachute gaat springen. Dan krijg je ineens die adrenalinekick!! Sommigen vinden dat heerlijk en sommigen vinden dat gevoel verschrikkelijk ;-).
Cortisol wordt aangemaakt als je lichaam stress ervaart. Er zijn verschillende vormen van stress, denk aan werkstress, privéstress, voedingsstress (stress dat het lichaam ervaart als het ergens niet tegen kan, bijvoorbeeld gluten of lactose), medische stress etc. Cortisol zorgt voor een hogere bloedsuikerspiegel en remt ontstekingen. Denk er maar eens aan dat je juist tijdens de vakantie ziek wordt. Het lichaam komt dan tot rust en maakt minder cortisol aan, dus minder ontstekingsremmer. Adrenaline en cortisol worden aangemaakt in de bijnieren.
Door chronische blootstelling aan stress raken de bijnieren uitgeput, met als resultaat dat er onvoldoende cortisol aangemaakt kan worden. Dit leidt tot allerlei klachten en ontstekingen. Het kan ineens zo zijn dat je last krijgt van allergieën, waar je voorheen totaal geen last van had. Of je merkt dat je geheugen je vaker in de steek laat. Bekende symptomen die bij een bijnieruitputting kunnen ontstaan zijn:

– Vermoeidheid
– Auto-immuunziekten
– Lage bloeddruk
– Slecht geheugen
– Lage bloedsuikers die zorgen voor duizelingen
– Niet stressbestendig zijn, wat zich uit in gevoeligheid voor licht, geur en geluid
– Regelmatig last van ontstekingen
– Allergieën
– Zin in zout en/of zoet
– Nervositeit
– Depressie
– Snel geïrriteerd zijn
– Laag libido

In de huidige maatschappij is het soms lastig om je staande te houden. We willen ook zoveel. Als je een bijnieruitputting wilt voorkomen, zorg dan voor de juiste balans tussen voeding, ontspanning/stress en beweging. Doe dingen die je leuk vindt!! En zorg voor voldoende nachtrust. Nachtrust is ontzettend belangrijk, want dan krijgt ons lichaam de tijd om te herstellen.

Heb je moeite met het vinden van de juiste balans of heb je na het lezen van deze blog behoefte aan meer informatie over dit onderwerp, neem dan contact met mij op via 06-29456720 of ylibhealthcoach@gmail.com.

Gezonde groetjes,
Chantal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op oktober 21, 2015 door .
%d bloggers liken dit: