Gezondheidspraktijk Haarlemmermeer

10 tips om op een verantwoorde manier de feestdagen door te komen

Jabadoo-FruitboomMaak je je een beetje zorgen hoe je de kerstdagen door gaat komen?? Hoe ga je al die verleidingen weerstaan??? Hier volgen mijn 10 tips:

Tip 1
Begin je dag met een groene smoothie. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je al een dosis vitaminen en mineralen binnenkrijgt en je krijgt er energie van!!

Tip 2
Ga je naar familie, vrienden of kennissen en wil je zoveel mogelijk de verleidingen weerstaan?!?! Eet nog wat gezonds voordat je weggaat. Hiermee voorkom je dat de bakjes chips en noten niet veilig voor je zijn.

Tip 3
Drink voldoende water. Neem een uur voor en na de maaltijd een glas water en probeer tijdens de maaltijd zo min mogelijk te drinken. Hier word je spijsvertering erg gelukkig van. Drink je tijdens de maaltijd , dan maak je meer maagsap aan en hier kan je een opgeblazen gevoel van krijgen.

Tip 4
Met de feestdagen wordt er vaak alcohol gedronken. Wijn is dan de beste optie. Rood is iets gezonder dan wit. Maar beide hebben hun eigen gezondheidsvoordelen. Zorg wel voor voldoende water drinken. Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam en je wilt natuurlijk een kater zien te voorkomen.

Tip 5
Eet pas als je trek hebt en niet toevallig omdat er eten beschikbaar is. Wil je weten of je maag al leeg is??? Leg je hand op je maag. Zit er nog wat in, dan steekt je maag nog een beetje uit. Als je maag leeg is, dan voelt je maag plat.

Tip 6
Eet rustig en geniet van het eten. Het klinkt heel logisch, maar deze wordt vaak vergeten. Wanneer heb jij voor het laatst bewust gegeten en minimaal 20 keer op een hap gekauwd??? Als je rustig eet, dan zal je merken dat je minder eten nodig hebt om vol te zitten. Het duurt 20 minuten voordat ons verzadigingshormoon (leptine) aangeeft dat we genoeg hebben.

Tip 7
Start met een salade of soep. Tegen de tijd dat je bij het hoofdgerecht belandt zorgt het verzadigingshormoon (leptine) ervoor dat je niet teveel van deze maaltijd eet.

Tip 8
Een inkoppertje; stop als je vol zit. Het is heel makkelijk om jezelf te overeten met de feestdagen, maar het is veel minder prettig om met een overvolle buik de nacht in te gaan. Of nog erger, misselijk worden omdat je teveel hebt gegeten!!

Tip 9
Maak een wandeling. Door alle drukte tijdens de kerstdagen kan het sporten erbij inschieten. Een wandeling maken met familie, vrienden of kennissen is gezellig en een mooie gelegenheid om toch aan beweging te doen.

Tip 10
Ontspan!!! Voor veel mensen zijn de feestdagen stressvolle dagen. Hou het simpel. Wist je dat onze spijsvertering niet goed reageert op stress?! Het werkt averechts als je met stress gaat eten. Je verteert je eten dan niet goed, met alle nadelen tot gevolg.

Tot slot, geniet van de komende dagen, van elkaar, het eten en drinken!! Ik wens jullie hele fijne en gezellige feestdagen 🎄

Gezonde groetjes,
Chantal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op december 22, 2015 door .
%d bloggers liken dit: