Gezondheidspraktijk Haarlemmermeer

Hoeveel kleur zit er in jouw dag??? 5 tips om meer kleur aan je dag toe te voegen

groenten

We zijn opgegroeid met het gegeven dat het gezond is om elke dag 200 gram groenten en 2 stuks fruit te eten? Maar weet je dat die 200 gram groenten best weinig zijn?!?! Groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van vitaminen, mineralen en vezels. En helaas is het zo dat veel van ons kampen met tekorten. Je mag dus echt meer groenten eten!! Hoeveel?? Dat vertel ik je zo.

Voor fruit zijn die 2 stuks voldoende, dit vanwege de  fructose (fruitsuikers). Er zijn verschillende theorieën over fruit eten en wanneer dit je dit het beste kan doen. Hou voor ogen dat je fruit het beste alleen kan eten. Dit heeft te maken met de vertering van de voedingsstoffen die erin zitten. Ons lichaam heeft tussen de 20-45 minuten nodig om de voedingsstoffen op te nemen, afhankelijk van het soort. Ga je fruit bijvoorbeeld combineren met eiwitten, dan vermengt het fruit zich met de eiwitten. Het duurt langer om eiwitten te verteren, dus dan gaat het fruit gisten en rotten. Daar merk je niets van, het is alleen zonde van de voedingsstoffen die in fruit zitten en die worden dus niet opgenomen.

Laten we terug gaan naar de groenten. Voor het merendeel van de bevolking is het best lastig om aan 200 gram groenten per dag te komen, laat staan om hiervan nog meer te eten!! Maar wat maakt het nou zo lastig om aan voldoende groenten per dag te komen?? Dat heeft alles te maken met het voedingspatroon. Nederland is een echt broodland. Het is lekker en makkelijk. Vaak wordt er 2 keer per dag brood gegeten en als er ’s avonds ook nog eens pasta wordt gegeten, dan eet je dus 3 x per dag granen met gluten. En je weet het, overal waar ‘te’ voor staat is niet ok!! We zijn er niet op gebouwd om zoveel gluten en granen te verwerken. Vroeger pikte men weleens een graantje mee, maar toen werd er voornamelijk groente, fruit, vlees, vis, noten en zaden gegeten. Net wat er te vinden was. Terug naar de oer dus!! Hoeveel gram groenten hebben we nu nodig per dag??? Schrik niet, je mag  per dag 500 gram groenten naar binnen werken!! Ik zie de verbazing op je gezicht, WAT?!?! 500 gram???? Hoe dan???

Hier volgen 5 tips om gedurende de dag meer groenten te eten:

1) Begin de dag met een groene smoothie, dan pak je al snel 100-200 gram groente in de ochtend.
2) Voeg groenten toe aan je lunch, bijvoorbeeld een salade, een wrap met geroerbakte groenten, quinoa met groenten etc.
3) Neem wortels, paprika of komkommer mee naar je werk als snack.
4) Eet zoveel mogelijk kleuren groenten per dag.
5) Let op de verhoudingen op je bord, het onderdeel groenten mag altijd groter zijn dan de rest.

Het is alweer eind januari en wil jij je goede voornemens nu echt eens kracht bij gaan zetten?? Ben je op zoek naar een coach die je hierin kan begeleiden?? Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie 06-29456720. De mogelijkheden zijn grenzeloos, want je kan ook online begeleid worden.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op januari 17, 2016 door .
%d bloggers liken dit: